Volgens de rechter pleegt Olm merkinbreuk door op deze manier het eigen biermerk te verkopen alsof het Heinekenbier is. Olm dient daarom ook binnen een termijn van 30 dagen te stoppen met het navullen van Heinekenfusten.

Andersom geldt overigens hetzelfde. De rechter gebiedt Heineken ook binnen 30 dagen alle fusten voorzien van het Olmmerk die Heineken nog in haar bezit heeft aan Olm terug te geven. Olm zegt zeker 25 procent van zijn fusten verloren te hebben in dit gesloten roulatiesysteem.

Frauduleus

De rechter heeft overigens niet vastgesteld dat Olm zich schuldig zou hebben gemaakt aan frauduleus handelen. Of daarvan sprake is zoals Heineken beweert, moet in een aparte bodemprocedure worden beoordeeld. Olm moet van de rechter aan Heineken informatie verstrekken over de hoeveelheid verhandelde Heinekenfusten met Olmbier sinds 1 april 2008.

Volgens directeur Mark Schneider van Olm is de rechter ,,voorbijgegaan aan alle door Olm aangedragen punten”. Schneider spreekt zelfs van ,,klassejustitie”. Hij bestrijdt dat zijn bedrijf structureel de vaten van Heineken met het eigen product vult. Dat zou hoogstens een enkele keer zijn voorgekomen omdat door het statiegeldsysteem lege vaten van andere merken weleens bij zijn brouwerij terechtkomen. ,,Heineken wil ons gewoon van de markt hebben”, zei hij.

Aanwijzingen

Heineken sleepte de kleinere concurrent voor de rechter toen het sterke aanwijzingen had dat Olm de vaten van Heineken bij herhaling 'via de achterdeur' vulde met het eigen bier. Maar als klanten in het café een biertje van Heineken bestellen, moeten ze er ook op kunnen vertrouwen dat ze Heineken krijgen en geen goedkoper bier van Olm, stelde de bierbrouwer.

De rechter oordeelt dat Heineken voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat in meerdere gevallen Olmbier als Heinekenbier aan de man is gebracht.

Heineken is verheugd over ,,dit duidelijke vonnis''. Eigenlijk zijn al onze verzoeken ingewilligd, zei directeur horeca Wouter Fijnaut.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl